Three-Dimensional Examination and Guidance Strategies of Online Behavior of “Post-00s” College Students in China
(Стр. 87-97)

Подробнее об авторах
Li Xianyue
School of Marxism of Shanghai University of Political Science and Law
Shanghai, China He Xiao
School of Language and Culture of Shanghai University of Political Science and Law
Shanghai, China Xu Wei
School of Communication and Electronic Engineering
East China Normal University, Shanghai, China
Оплатить 390 руб. (Картой) Оплатить 390 руб. (Через QR-код)

Нажимая на кнопку купить вы соглашаетесь с условиями договора оферты

Аннотация:
Цель представленной работы – выяснить межпоколенческие сравнительные характеристики онлайн-поведения китайских студентов высших учебных заведений поколения 2000-х гг., которые содержат положительные и отрицательные факторы. В статье проанализировано особенности онлайн-поведения студентов в сравнении по трем ключевым направлениям. Первое направление – социальное поведение в Интернете, демонстрирующее выраженное расслоение рассмотренной группы молодежи, что препятствует целевым способам управления. Второе направление – поведение молодежи, связанное с онлайн-развлечениями, характеризующееся фанатичным и драматичным сценарием, что также препятствует распространению базисных ценностей. Третье направление касается поведения молодежи, вовлеченной в онлайн-обучение. Данное направление является саморазвивающимся, демонстрирует постепенное уменьшение эмоциональной зависимости между поколениями, что в свою очередь понижает значимость доминирующего положения основной идеологии. В статье делается вывод, что дихотомия онлайн-поведения молодежи в последствие приведет к выраженной онлайн-аномии поведения молодежи, что ставит под сомнение эффективность нравственного образования в китайских высших учебных заведениях. Для предотвращения формирования аномии онлайн-поведения среди китайских студентов поколения 2000-х гг. в статье сформулированы меры для повышения эффективности нравственного образования в китайских высших учебных заведениях. Первое решение, представленное в статье, заключается в усилении целевого вмешательства в управление онлайн-вовлеченностью молодежи, продвижение обучения медиаграмоте в Интернете. Вторая цель заключается в содействии распространению основных ценностей и совершенствовании цифровой экосистемы. Третье решение относится к модернизации основы нравственного воспитания, кульминацией которой является повышение престижа основной идеологии.
Образец цитирования:
Ли Сяньюэ, Хэ Сяо, Сюй Вэй. Трехмерное исследование онлайн-поведения студентов поколения 2000-х гг. в Китае и стратегии управления // Социально-политические науки. 2023. Т. 13. № 2. С. 87-97. (In English) DOI: 10.33693/2223-0092-2023-13-2-87-97
Список литературы:
Yang Xiong. New Features of Group Thinking and Value Concepts of “Post-00s”. People’s Forum. 2021. No. 10. Pp. 18–22. (In Chinese)
Li Yi. Online behavior: A brief analysis of an online sociological concept. Journal of Lanzhou University. 2006. No. 5. Pp. 48–53. (In Chinese)
National data of population. National Bureau of Statistics. 2022. URL: https://data.stats.gov.cn/easyquery.htm?cn=C01&zb=A0302&sj=2022 (data of accesses: 05.12.2022).
China Youth Daily Social Survey Center: 90% of respondents believe that offline games will become a new way for young people to socialize. Chinese Internet Data Information Network-199IT. 2021. URL: http://www.199it.com/archives/1283287.html (data of accesses: 06.11.2022).
Yan Fangjie. The formation mechanism of bullet chat and its subcultural significance from the perspective of media culture research. Ideological Theory Education. 2017. No. 10. Pp. 81–85. (In Chinese)
Cheng Si, Bi Ruoxu, Wang Junli. Over 80% of college students interviewed think they have slight social phobia. China Youth Daily. 2021. No. 11. (In Chinese)
Zhang Xuan. Analysis and multidimensional interpretation of “Post-00s” internet language. New Media Research. 2022. No. 3. Pp. 36–39. (In Chinese)
Guard the best Ah Zhong! Fandom girls go out to fight Hong Kong protesters. Central Committee of the Communist Youth League of China. 2019. URL: https://baijiahao.baidu.com/s?id=1641948890982985453&wfr=spider&for=pc (data of accesses: 01.10.2022).
Sun Xiaolong. Research on Internet Language Anomie and Discourse Ownership. Research on Mao Zedong and Deng Xiaoping Theory. 2022. No. 11. Pp. 36–41. (In Chinese)
Inglehart R. The silent revolution in Europe: Intergenerational change in post-industrial societies. American political science review. 1971. Vol. 65. No. 4. Pp. 991–1017.
Goffman E. The presentation of self in everyday life. Garden City, New York: Doubleday & Company, Inc., 1959. 46 p.
Sunstein C.R. Republic: Divided democracy in the age of social media. Princeton: Princeton University Press, 2018. 76 p.
Lv Xiaoliang. Chinese “post-00s” college students’ ideological and behavioral characteristics and their training countermeasures. Contemporary Youth Studies. 2019. No. 3. Pp. 46–50. (In Chinese)
Tencent QQ released the data report “Post-00s in QQ”: Half of the members are post-00s. Tencent. 2021. URL: https://www.sohu.com/a/508691655_120099902 (data of accesses: 05.08.2022).
Zhao Jianbo. The negative impact of “Pan-entertainment” thought on the values of Chinese College students and its countermeasures. Ideological Education Research. 2018. No. 11. Pp. 72–76. (In Chinese)
Bu Jianhua, Xu Fengjuan. The “cultural landscape” and countermeasures of the risks of youth belief in pan-entertainment and vulgarization in network society. Chinese Youth Studies. 2020. No. 1. Pp. 33–40. (In Chinese)
Yan Haichao. “Praise group” of “post-00” youth: Creating identity, self-irony and value confusion. Hunan Social Sciences. 2020. No. 3. Pp. 160–164. (In Chinese)
Jiang Jianguo, Zhao Yiying. “Praise Group”: Identity anxiety, excessive praise, and group disguise. Modern Communication (Journal of Communication University of China). 2020. No. 2. Pp. 70–75. (In Chinese)
Shen Jiequn. Avoid being coerced by “Fandom thinking” and advocate positive and beautiful values. China Youth Daily. 2021. No. 9. (In Chinese)
Teen star chasing survey: beware of fan circle thinking eroding mainstream values. China Comment. 2020. URL: http://xhpfmapi.zhongguowangshi.com/vh512/share/9207984 (data of accesses: 05.01.2023).
More than half of the teenagers surveyed spend more than 100 yuan a month on chasing stars. China Youth Network. 17.05.2021. URL: https://baijiahao.baidu.com/s?id=1699980121546521379&wfr=spider&for=pc (data of accesses: 05.01.2022).
Hao Jun, Cai Haifei. Empirical research on college students’ online learning behavior. Higher Education Exploration. 2018. No. 2. Pp. 41–44. (In Chinese)
Learning feedback of the basic principles of Marxism course. Chaoxing Learning APP. 2022. URL: http://i.mooc.chaoxing.com/space/index?t=1678019018315 (date of accesses: 05.03.2023).
Margaret M. Culture and commitment: A study of the generation gap. Garden City, New York: Natural History Press; Doubleday & Company, Inc., 1970. Pp. 1–51.
Zhu Lin. Resolving difficulties: Conscious internal modeling of college students’ online behavior. Journal of Anhui Normal University (Humanities and Social Sciences Edition). 2020. No. 01. Pp. 53–58.
Cui Haiying. Research on discourse innovation of college students’ online ideological and political education. Ideological Theory Education. 2016. No. 08. Pp. 85–88.
Ключевые слова:
студенты “после 00-х”, социальное поведение в сети, поведение в онлайн-развлечениях, поведение в онлайн-обучении, характеристики между поколениями.


Статьи по теме